مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی

  • خدمات >
  • مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی

مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی



طرح توجیهی فنی- اقتصادی (امکان سنجی) معمولاً به بانک ها و سرمایه گذاران جهت تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود تا بر اساس برنامه زمان‌بندی و منابع مورد نیاز و همچنین با بررسی درآمدها و شرایط بازگشت سرمایه، سرمایه‌گذار یا بانک را متقاعد سازد که در پروژه سودآوری مشارکت می‌‌کند. بررسي توجيه‌پذيري هر طرح سرمايه‌گذاري در سه بخش مطالعات بازار، مطالعات فني و مطالعات مالي صورت مي‌پذيرد.

معمولاً در این‌گونه مطالعات به موضوعاتي چون وضعیت بازار، مشخصات محصول، ظرفيت توليد، ماشین‌آلات لازم، ميزان سرمايه‌گذاري و سودآوری طرح پرداخته مي‌شود.

 خدمات شرکت سامان صنعت مبتکر در این حوزه عبارتند از:
 

  •     مطالعات فرصت Opportunity Study
  •     مطالعات مقدماتی طرح توجیهی(امکان سنجیPre-Feasibility Study
  •     مطالعات طرح توجیهی(امکان سنجی Feasibility Study)
  •     مطالعات طرح توجیهی فنی (امکان سنجی فنیTechnical Study)


طرح های توجیهی(امکان سنجی) تهیه شده در شرکت سامان صنعت مبتکر بر اساس استاندارد UNIDO  بوده و با نرم افزار Comfar III و در صورت لزوم به زبان انگلیسی تدوین می گردد و شرکت تعهد دفاع از طرح های توجیهی ارایه شده در مجاری اداری و قانونی را نیز، در صورت تقاضای مشتری، عهده دار می باشد.


 

امكان‌سنجي
قبل از هرگونه سرمایه­ گذاری، اجرای پروژه و یا هر فعالیت اقتصادی دیگر، انجام مطالعات طرح توجیهی (امکان­ سنجی) یا FS لازم است. FS  امکان­ سنجی یک ایده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و به این سوال مهم که "آیا ما باید پروژه پیشنهادی را اجرا نماییم یا خیر؟" پاسخ می­دهد. همه فعالیت­هایی که در راستای FS انجام می­گیرد، برای پاسخ دادن به این سوال است.

مطالعات طرح توجیهی (امکان­ سنجی) می­تواند به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرد اما دلیل اصلی آن بررسی امکان اجرای طرح تجاری پیشنهادی است. سرمایه ­گذارانی که ایده ­های تجاری و یا هر ایده­ ی دیگری را که برای سرمایه گذاری در ذهن دارند، قبل از هر گونه اقدام در مورد پیاده­ سازی آن ایده، می ­بایست شروع به مطالعات مناسبی درباره امکان­سنجی آن طرح بنمایند. این کار قطعاً باعث صرفه­ جویی در زمان و هزینه می­گردد.

یک کسب و کار اقتصادی زمانی توجیه­ پذیر و مورد تأیید است که به اندازه کافی (بسته به سرمایه و خود سرمایه­ گذار) جریان نقدی و سود ایجاد کند و با خطراتی که در پیش دارد مقابله نماید. علاوه بر این ویژگی­ها، پایداری طرح نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. امکان­پذیری یک طرح تجاری باید در طولانی مدت نیز برقرار باشد. البته نباید از این مسئله نیز غافل شد که برخی از طرح­ها علاوه بر این ویژگی­ها، باید سایر اهداف سرمایه­ گذاران (غیر از سوددهی و پایداری در آن) نظیر اشتغال­زایی را نیز برآورده سازد. طرح تجاری ممکن است یک کسب و کار نوپا و جدید یا یک کسب و کار موجود(که می­خواهیم تکنولوژی ویا تجهیزات آن را خریداری نماییم)، توسعه یک کسب و کار موجود و یا حتی ایجاد یک سازمان جدید برای کسب و کار موجود باشد.


 

ارزیابی گزینه­ ها

یک مطالعه امکان­ سنجی (طرح توجیهی) تنها زمانی می­تواند شروع گردد که سرمایه­ گذاران ایده­ های کسب و کارشان (سناریو­ها) برای سرمایه­ گذاری را مطرح نماید. البته این نکته را نیز باید یادآور شد که در برخی از موارد سرمایه­ گذاران با اعتماد به تجربه­ های شرکت­ ها و مشاوران امکان­ سنجی، از ایده­ های آنان استفاده می­نمایند. بعد از مطرح شدن این ایده ­ها، مطالعه امکان­سنجی به سرمایه­ گذاران کمک می­نماید تا بتوانند به این ایده­ ها که گاه پراکنده­ اند، قالب و شکل منظمی بدهند. سپس با استفاده از یکسری مطالعات به درک عمیقی از ایده ­هایش برسد. معمولاً تعداد ایده­ های کسب و کار با توجه به شرایط موجود به سرعت کاهش می ­یابند (دامنه گزینه­ ها محدودتر می­شود).

در فرآیند امکان­سنجی شما ممکن است راه­ های مختلفی را برای تشکیل کسب و کار­ و بدست آوردن بازار برای محصولتان را بررسی کنید. به زبان ساده، این کار کاملاً شبیه به یک سفر اکتشافی است و در سفرهای اکتشافی شما ممکن است راه­ های مختلفی را قبل از رسیدن به مقصد مورد نظرتان امتحان نمایید. به واسطه اینکه مطالعات اولیه نتیجه منفی داده است نمی­توان نتیجه گرفت که آن ایده مناسب نیست. اما به هر حال گاهی اوقات نیز می­تواند آن ایرادها و محدودیت­ هایی که به آن ایده گرفته شده است، درست باشد.


 

پیش مطالعه امکان­ سنجی(طرح توجیهی)

یک پیش مطالعه می­تواند در ترتیب دادن به سناریوهای مرتبط به هم انجام شود. این پیش مطالعه قبل از مطالعه کامل امکان­سنجی (طرح توجیهی) می­تواند انجام گیرد. اگر این پیش مطالعه منجر به حذف سریع یک سری از سناریوها گردد، در واقع شما موفق به صرفه­ جویی در زمان و هزینه خود شده ­اید و اگر این پیش مطالعه منجر به حذف سناریوها نشود، شما حداقل توانسته­ اید که مشکلات بنیادین و اساسی را در مورد آن ایده مورد بررسی قرار دهید و ابهامات آن را قبل از مطالعه کامل برطرف سازید. مشاور می­تواند در این پیش­ مطالعه به شما یاری برساند اما کاملا ً توجه کنید که این امر سبب نمی­شود که سرمایه­ گذار این پیش مطالعه را به مشاور واگذار نماید. سرمایه­ گذار باید در جریان مطالعات امکان­سنجی قرار داشته باشد. زیرا این مطالعات فرصتی برای شماست تا به صورت کامل با مشکلات اصلی و بنیادین کسب و کار­ها و توسعه آنها آشنا شده و راه ­های عبور از این موانع را بدانید.

 

تخمین بازار
تخمین بازار می­تواند به منظور بررسی قابلیت ایده مربوطه در حوزه بازار صورت ­گیرد. این دسته از مطالعات به شما کمک می­کند تا فرصت­های موجود در بخش­های مختلف بازار را شناسایی نمایید. اگر هیچگونه فرصتی در بازار موجود نباشد، شاید دیگر انجام مطالعات امکان­سنجی لزومی نداشته باشد. اگر فرصت­ هایی در بازار شناسایی شود، مطالعات تخمین بازار به مطالعات امکان­سنجی در جهت­ دهی مطالعه سناریوها کمک می­ نماید. مطالعات تخمین بازار مبنای اطلاعات بسیار خوبی برای مطالعات امکان­ سنجی(بخش مطالعه بازار) است.

 

نتایج
نتایج مطالعات امکان­ سنجی(طرح توجیهی) باید شامل بررسی سناریو­های مختلف ، نقاط ضعف و قوت و نیز دلایلی که در هر بخش بر آنها تکیه داشتند، باشد. صاحبان پروژه باید به مطالعه این نتایج پرداخته و آنها را به چالش بکشانند. در این مرحله باید بسیار محتاط بود.

انتظار نداشته باشید که در نتیجه یک مطالعه امکان­سنجی(طرح توجیهی)، یک گزینه را به عنوان بهترین سناریو مطرح نمایید و باقی گزینه­­ ها حذف گردند. همواره یک گزینه از همه ابعاد بر دیگر گزینه­ ها نمی تواند برتری یابد. بنابراین هیچ طرحی به صورت کاملاً منفی یا کاملاً مثبت نیست. معمولاً موانع عمده است که منجر به حذف کلی یک طرح می­شود و به ندرت نیز اتفاق می­ افتد که بک طرح نتیجه ­ای کاملاً مثبت داشته باشد. این مطالعه به شما کمک می نماید تا همه طرح­ها را با تمام فرصت­ها و تهدیداتی که دارند، ببینید و سپس اقدام به انتخاب یک طرح نمایید.

دقت نمایید که این هدف مطالعه امکان­سنجی و یا وظیفه مشاور نیست که تصمیم بگیرد که کدام طرح باید انجام شود یا نشود. این مسئولیت صاحب پروژه است که با استفاده از اطلاعاتی که از نتایج مطالعات امکان­سنجی و مشاوران امکان­سنجی کسب کرده است، در مورد انتخاب ایده مناسب تصمیم ­گیری نماید.


تصمیم نهایی
تصمیم نهایی، بحرانی ­ترین و حساس­ترین مرحله در توسعه کسب و کار است. این مرحله از این لحاظ حساس است که سرمایه­ گذار هنگامی که از این مرحله عبور نمود، دیگر راه برگشتی ندارد. هنگامی که شما تصمیم به انجام یک سناریو می­گیرید و اقدام به پیاده ­سازی آن سناریو می­کنید، دیگر راه برگشتی ندارید زیرا دیگر هزینه و زمانتان را درگیر این سناریو نموده ­اید و این دو (زمان و هزینه) اصلی­ترین و احتمالاً تنها سرمایه­ هایی هستند که در اختیار دارید. به همین دلیل است که این تصمیم بحرانی­ ترین و مهم­ترین گام شما در یک فعالیت تجاری است. اگر در این مرحله کوچکترین سهل­ انگاری صورت گیرد، اغلب جبرانش یا با هزینه های گزافی همراه خواهد بود و یا به هیچ عنوان امکان­پذیر نیست. اما اگر از این مرحله با موفقیت عبور نماییم کمتر نگران ادامه کار خواهیم بود زیرا اطلاعات کاملی از فرصت­ها و تهدیدهای کسب و کارمان داریم. این مسئله اهمیت فراوان مطالعات امکان سنجی را نشان می­دهد.

 

FS و BP
یک مطالعه امکان­سنجی-طرح توجیهی-(FS) با طرح کسب و کار (BP) تفاوت فراوانی دارد. این دو مبحث نقش­های کاملاً متفاوتی را ایفا می­کنند که اکثرا افراد تفاوت  نقش­های این دو را در نظر نمی­گیرند. مطالعات امکان­سنجی به کار بررسی( کاملاً شبیه به سفر اکتشافی است) سناریوها می­پردازد. این مطالعات در پی یافتن پاسخ این سوال هستند که " آیا این فعالیت تجاری توجیه­ پذیر است ؟". این در حالی است که طرح­های کسب و کار به کار برنامه ­ریزی می­پردازند. یک طرح کسب و کار اقداماتی را در چارچوب تبدیل کردن ایده های تجاری به فعالیت­های تجاری تعریف می­نماید.

مطالعات امکان­سنجی (طرح توجیهی) به مطالعه و تجزیه و تحلیل تعدادی گزینه و روش رسیدن به کسب و کار موفق می­پردازد. مطالعه امکان­ سنجی کمک می­نماید تا دامنه انتخاب بهترین کسب و کار از بین سناریوها دقیق­تر (کوچک­تر) شود. نتایج حاصل از مطالعات امکان­ سنجی و تصمیمات حاصل از آن پایه­ ای برای یک طرح کسب و کار است.

مطالعه امکان­سنجی قبل از طرح کسب و کار انجام می­شود. پس از اینکه یک طرح تجاری امکانپذیری اش مشخص گردید، یک طرح کسب و کار آماده می­نمایند. در واقع پس از این که مشخص می­گردد یک طرح امکان­پذیر است، یک طرح کسب و کار آماده می نمایند تا یک "نقشه راه" از چگونگی ایجاد و توسعه کسب و کار را فراهم می­کنند. طرح کسب و کار در واقع یک "برنامه اجرا" برای پیاده ­سازی پروژه ارائه می­نماید.


 

دلایلی برای انجام مطالعه امکان­سنجی

تا به اینجا بارها و بارها دلایلی روشن و منطقی برای انجام مطالعات امکان­سنجی را مطرح نمودیم. برخی از دلایل دیگر که لزوم این کار را مطرح می­نماید، عبارت است از:

+ تمرکز بر پروژه و شکل ­دهی اجمالی به گزینه­ ها

+ محدود کردن گزینه­ های کسب و کاV

+شناسایی فرصت­های جدید سرمایه­ گذاری در طول فرآیند بررسی

+ شناسایی دلایلی برای اجرا ننمودن طرح

+ جمع آوری اطلاعات کافی و موثق برای اتخاذ تصمیم

+ ارائه مدارکی که مطالعات فعالیت تجاری در آن مسیر انجام گردیده است

+تأمین امنیت کمک­های مالی که از مؤسسات وام­ دهنده و سایر منابع مالی تهیه می­نماییم

+    کمک به جذب سرمایه­ گذاری در سهام


مطالعات امکان­ سنجی یک گام بسیار حساس و حیاتی در فرآیند برآورد کسب و کار است. اگر این گام به درستی طی گردد، ممکن است شما بهترین سرمایه­ گذاری ممکن را انجام داده باشید.