ثبت برند

ثبت برند



زمانی یک شرکت مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و از رقبای خود تفکیک می گردد که با نام یا علامتی تجاری به آن ها معرفی شود. برند (نام تجاری) هویت یک شرکت محسوب شده که در معرفی محصولات و خدمات آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید. همچنین، برندها به شرکت ها کمک کرده تا نام، محصولات و خدمات آن ها دائما در ذهن مخاطبین تداعی گردد.

در اینجا ابتدا به معرفی کامل برند و دلایل ثبت آن پرداخته و سپس، قوانین، مدارک مورد نیاز، مراحل ثبت برند را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد. در آخر نیز به ثبت برند در خارج از کشور و طبقه بندی بین المللی آن اشاره خواهیم کرد.

هر چند که مهمترین مطالب بصورت کامل بیان شده، اما در صورت داشتن هر گونه ابهام یا سوالی، شما عزیزان می‌توانید با مشاوران سامانه ملی معیار و شرکت سامان صنعت مبتکر تماس حاصل فرمایید.

 

برند چیست؟

 

برند (نام تجاری) می تواند یک نام، اصطلاح، علامت، طرح و یا ترکیبی از این ها باشد که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشندگان و متمایز کردن آن ها از رقبا استفاده می شود. بطور خلاصه، برند (نام تجاری) تعهد دائمی یک فروشنده به خریداران جهت ارائه مجموعه ای از ویژگی ها، مزایا و خدمات خاص می باشد.

برندها دارایی های نهفته شرکت ها هستند که باعث بالا رفتن ارزش نهایی محصولات نزد مشتریان می شوند. همچنین، می توانند برای سهامداران ارزش افزوده سهام ایجاد کرده و باعث افزایش ورودی شرکت ها شوند. در واقع، یک برند می تواند متاثر از ظاهر محصولات و خدمات و نیز محل و نحوه ارائه آن ها باشد. در هر صورت، تا زمانی که محصول یا خدمتی دارای وجه تمایز مشخصی نباشد، نمی توان به سادگی آن را برند نامید.

لازم به ذکر است که صاحبان برندها می توانند گواهینامه ثبت برند خود را از اداره کل مالکیت صنعتی و علائم تجاری کشور خود دریافت نمایند. گواهینامه ثبت برند در واقع سند معتبری است که برای صاحب برند مزایایی بسیاری را به همراه دارد.

از دیگر دلایل ثبت برند این است که صاحب برندی انحصار یک نام تجاری را در اختیار خود گرفته و به رقبای خود اجازه کپی و استفاده از آن را نخواهد داد. در واقع، زمانی برندها دارای ارزش مالی می شوند که اصول و قواعدی در رابطه با ثبت آن ها (مانند انتخاب نام یکتا، ارائه کالاها و خدمات سودآور و تبلیغات موثر) رعایت شوند.

 

دلایل ثبت برند

 

اولین گام برای شروع هر فعالیت تجاری، انتخاب و ثبت برند (نام تجاری) آن جهت جلوگیری از کپی برداری رقبا می باشد. یکی از دلایلی که صاحبان سرمایه باید برای کسب و کار خود یک نام تجاری انتخاب کنند این است که محصولات و خدمات آن ها بتوانند توسط مشتریان شناخته و خریداری شوند. ثبت برند نیز می تواند مستقیما بر اعتبار هر نوع کسب و کاری اثر گذاشته و صاحب برند این امکان را خواهد داشت تا توسط دولت حمایت شده و مشتریان بیشتری را به سمت برند خود جذب نماید.

 

از دیگر دلایل ثبت برند این است که صاحب برندی انحصار یک نام تجاری را در اختیار خود گرفته و به رقبای خود اجازه کپی و استفاده از آن را نخواهد داد. در واقع، زمانی برندها دارای ارزش مالی می شوند که اصول و قواعدی در رابطه با ثبت آن ها (مانند انتخاب نام یکتا، ارائه کالاها و خدمات سودآور و تبلیغات موثر) رعایت شوند.

 

قوانین انتخاب نام برند

 

برند (نام تجاری) و لوگوی آن باید نشان دهنده ویژگی های محصول بوده و از طرح، رنگ و نقش های واضح و ساده، در آن استفاده شده باشد.

  • اسامی مشهور و نام مناطق جغرافیایی قابل ثبت نیستند.

  • ثبت برند انتخابی با شباهت ۵۰ درصدی به برندی دیگر، ممکن نیست.

  • واژه های عام برای نام تجاری مردود می شوند. (برای مثال، میز یا صندلی)

  • واژه ها بعنوان صفات محصول قابل ثبت نیستند؛ مگر اینکه بخشی از نام تجاری باشند.

  • علائم گمراه کننده برای محصولات غیر قابل ثبت هستند. (برای مثال، نماد گاو برای محصولات گیاهی)

  • علائم خلاف قوانین عمومی و اسلامی قابل ثبت نیستند.

  • پرچم ها، نشان های سلطنتی و علائم رسمی دولتی غیر قابل ثبت هستنند

 

مراحل ثبت برند

 

  1. ارائه مدارک لازم برای ثبت برند

  2. تسلیم اظهارنامه ثبت برند

  3. مندرجات اظهارنامه ثبت برند

  4. بررسی اظهارنامه و مراحل آتی

  5. اعلام اعتراض به رد اظهارنامه

  6. تمدید ثبت برند

 

مدارک جهت ثبت برند برای اشخاص حقیقی

 

  • کپی شناسنامه و کارت ملی فرد مالک

  • نمونه لوگوی نوشتاری برند (اختیاری)

  • کارت بازرگانی فرد مالک (برای نام برند لاتین)

  • جواز کسب شخص مالک (برای نام برند فارسی)

  • فهرست کامل اقلام (مطابق با جواز)

 

مدارک جهت ثبت برند برای اشخاص حقوقی

 

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین شرکت

  • روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت

  • نمونه لوگوی نوشتاری برند (اختیاری)

  • کارت بازرگانی مالک یا مالکین شرکت (برای نام برند لاتین)

  • جواز کسب شرکت (برای نام برند فارسی)

  • فهرست کامل اقلام (مطابق با جواز)

 

ثبت برند در خارج از کشور

 

ثبت برند (نام تجاری) در کشورهای دیگر دنیا امکان پذیر بوده و باید پیش از هر اقدامی، برند مورد نظر را در داخل کشور مبدا به ثبت رساند. اما اولین مرحله برای ثبت بین المللی یک برند، درخواست و تکمیل فرم اظهارنامه نام تجاری از اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری است که باید در آن، مشخصات نام تجاری مانند فونت، رنگ و نوع آن ذکر شود. این فرم نیز شامل فهرست طبقه بندی بین المللی علائم تجاری است که صاحب برند می تواند طبقه نام تجاری خود را از داخل این لیست پیدا کند.

خوشبختانه، ثبت برندها و علائم تجاری در اکثر کشورهای دنیا امکان پذیر بوده و دولت های آن ها از این امر کاملا حمایت می کنند. هر کشوری برای خود یک سازمان ملی یا منطقه ای ثبت علائم تجاری دارد، اما به منظور تسهیل روند، یک سیستم بین المللی ثبت علائم تجاری توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ایجاد شده است.

به کمک این سیستم، فرد متقاضی می تواند با ارائه یک اظهارنامه بین المللی به WIPO در هر کشوری که خواست، نام یا علامت تجاری خود را ثبت نموده و از مزایای بین المللی آن بهره مند شود. مزایای ثبت برند در خارج از کشور توسط سیستم بین المللی WIPO عبارتند از:

 

  • آسان و سریع کردن روند ثبت

  • به صرفه شدن فرآیند ثبت

  • بهره مند شدن از خدمات بین المللی ثبت

  • امکان اعمال هر گونه تغییری در مشخصات برند در سطح جهانی، تنها با تکمیل یک فرم و پرداخت هزینه ای کم

  • معاف شدن اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری کشور مبدا از طبقه بندي محصولات و خدمات برند و نیز چاپ علامت تجاری در یک روزنامه ملی

برای اطلاع از جزییات این فرآیند، با مشاوران و کارشناسان با تجربه سامانه ملی معیار و شرکت سامان صنعت مبتکر  تماس حاصل فرمایید.