سرمایه گذاری گردشگری

  • >
  • سرمایه گذاری گردشگری

سرمایه گذاری گردشگری

سرمایه گذاری گردشگری
اهمیت سرمایه گذاری گردشگری در چیست ؟ فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در ایران کدامند ؟ چه مشوق هایی در زمینه سرمایه گذاری در گردشگری وجود دارد ؟ چه اقداماتی برای تسهیل سرمایه گذاری گردشگری می توان انجام داد ؟ چالش های موجود سرمایه گذاری در گردشگری ایران کدامند ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
 
کسب و کار
 
سرمایه گذاری گردشگری
گردشگری (توریسم)
صنعت گردشگری (توریسم) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده به طوری که برخی کشورها از آن به عنوان منبع اصلی درآمد کشور خود نام می‌برند. به دلیل واردات ارز به داخل کشور و اشتغال زایی زیاد و عدم نیاز به آموزش نیروی کار در مدت زمان طولانی، این صنعت گردشگری راندمان بالایی داشته که همین امر موجب شده تا کشورهای اروپایی بیشتر سرمایه و بودجه خود را به این صنعت اختصاص دهند.
بعد از انجام توافقات بین ایران و اتحادیه اروپا و برداشته شدن برخی تحریم ها، نظر بسیاری از گردشگران اروپایی به سوی ایران جلب شده به طوری که گردشگری به رشد 12 درصدی (در دو سال اخیر) رسیده و از طرفی دولت تمرکز خود را به روی این بخش بیشتر کرده و بودجه سازمان میراث فرهنگی را برای سال ۱۳۹۶، 12 درصد به مبلغی نزدیک به ۷۸۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان افزایش داده است.
 
فرصت های سرمایه گذاری
ایران با وجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تامین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، تامین هتل و ساخت مکان های تفریحی، تامین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد.
1. توریسم درمانی
مسافرت درمانی به عنوان یک صنعت پرسود در زمینه توریسم به حساب می آید که معمولا عواملی نظیر: سهولت در رفت و آمد بین کشورها و قاره ها، هزینه پایین درمان در برخی کشورها، بهبود سطح تکنولوژی و پیدا کردن پزشکان کارآزموده در این زمینه تاثیر گذار هستند. از جمله قطب های این صنعت می توان به ترتیب از هندوستان، سنگاپور، تایلند، فیلیپین اشاره کرد. اما ایران با وجود داشتن پتانسیل های گردشگری بسیار بالا و وجود پزشکان مجرب با ورود خود به این صنعت می تواند به عنوان رقیب اصلی هندوستان که پیشتاز در این صنعت است قرار گرفته و گوی سبقت را از مدعیان بگیرد. از امتیازات ایران در این صنعت می توان فرهنگ غنی، شرایط محیطی و وجود پزشکان برتر در جهان و هزینه درمان پایین نسبت به سایر کشورها را نام برد.
 
1-1 طب سنتی
از جاذبه دیگری که اخیرا مورد توجه قرار گرفته می توان طب سنتی ایرانی را نام برد. به نقل از سیزیل الگود (مورخ پزشکی)، طب ایرانی اصول آن چیزی است که امروزه آن را طب یونانی می نامند. لازم به ذکر است که در راستای توسعه این طب دانشگاه های ایران اقدام به جذب دانشجو کرده و انتظار می رود با افزایش تعداد دانشجویان و فارق التحصیلان در این رشته نظاره گر توسعه روزافزون این طب و به خصوص رشد صنعت توریسیم درمانی در کشور باشیم.
1-2 وجود مکانهای طبیعی برای درمان:
1-2-1 آب درمانی: جاذبهٔ مهم دیگر در ایران است که جایگاه مهمی در توریسم درمانی دارد. حدود ۴۵ میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه استفاده می کنند که ایران با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی بالایی در جذب توریسم در این زمینه را دارد.
 
1-2-2 لجن درمانی: با وجود شرایط مناسب مانند سواحل دریاچه ارومیه و یا دامنه‌های کوه تفتان و با افزایش امکانات در این نواحی می توان با ایجاد جاذبه های گردشگری و توریسم درمانی از این شرایط حداکثر استفاده را برد.
 
1-2-3 نمک درمانی: نمک درمانی، از جمله جاذبه هایی است که در چند سال اخیر مورد توجه عموم قرار گرفته و ایران با داشتن قله های نمکی نیز می تواند در این درمان جدید نیز پتانسیل های خود را افزایش داده که در جذب توریست تاثیر داشته باشد.
 
2. ساخت هتل و امکانات مناسب
به دلیل افزایش روز افزون گردشگران در ایران، نیاز به ساخت هتل و ایجاد اماکن استراحتگاهی نیز افزایش یافته است. به طوری که در طی چند ماه اخیر شرکت های اروپایی مانند Easy hotel بریتانیا و گروه هتل های آکور فرانسه برای ساخت هتل های زنجیره ای در ایران قرار داد امضا کرده و در صدد بهره برداری و اجرای پروژه های خود می باشند. به نقل از معاون رییس جمهور: در سند چشم انداز 20 ساله، تا پایان سال 1404 شمسی حدود 20 میلیون گردشگر با درآمد ارزی 25 تا 30 میلیارد دلار مورد هدف قرار گرفته اند که خود نشان دهنده رشد و فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش است.
 
 
 
3. خدمات توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)
با ورود موج استارتاپ ها و راه اندازی تجارت های الکترونیک در ایران سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون با تحولات فراوانی روبه رو شده که در بخش رزرواسیون شرکت های استارتاپی با شناخت و انجام مطالعه بازار، فعالیت های خود را با جذب سرمایه گذاران شروع کرده و فرهنگ استفاده از این سیستم ها را در کشور پی ریزی کرده اند. با اتصال سیستم رزرواسیون ایران به سیستم رزرواسیون جهانی این خدمات در حال توسعه می باشند و هر روزه به تعداد کاربران آنها در ایران افزوده می شود که نیازمند ارائه خدمات گوناگون و منحصر به فرد نیز می باشند.
 
چرایی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران
1. سهم مستقیم سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی
2. رشد سالانه 9/ 5 درصدی گردشگری به روی تولید ناخالص (درآمد 747هزار و 26 میلیارد ریالی تا سال 2025)
3. سهم گردشگری از مشاغل
4. افزایش 5.5 درصدی (بیشتر از استاندارد جهانی) در روند سرمایه گذاری تا 10 سال آینده
 
صنعت گردشگری در اقتصاد
صنعت گردشگری صنعتی پیچیده با روابط میان بخشی گسترده است . صنعتی که تنوع بسیاری در حوزه های فعالیت آن مشاهده می شود و با طیفی گسترده از فعالان ، بازیگرن و تصمیم گیران مواجه است .این تنوع در گروه های مختلف کسب و کار به تنوع و پیچیدگی خاصی درباره نیازها ، اهداف و فضای کسب و کار ایشان منجر می شود .
 
در صنعت گرشگری چون بسیاری از منابعی که به کار گرفته می شود ، در واقع فارغ از هزینه بدان وارد شده اند ( محیط های طبیعی ، سواحل ، جاذبه های فرهنگی … ) . از جمله سرمایه های این صنعت به شمار می روند و طرح این ادعا که هزینه سرانه سرمایه گذاری جهت اشتغال در گردشگری از بسیاری از فعالیت های دیگر کمتر است ، چندان دور از ذهن نخواهد بود .با این وجود این صنعت به شدت تحت تاثیر متغرهای برونزای غیر اقتصادی قرار دارد و از حوزه های سیاست ، مسائل اجتماعی و تحولات اقلیمی تاثیر می پذیرد.